tisdag 27 maj 2008

Saralisas tomatsoppa

Det regnade och jag satt inne och skrev på en jobbig tenta, tänkte att lite varm god soppa kunde behövas

4 port

1 gullök
2 burkar krossade tomater
3 dl vatten plus ½ buljontärning
ca 2dl röda linser
½ dl matlagningsgrädde
1 vitlöksklyfta, pressad
salt
svartpeppar
timjan
rosemarin

Hacka gullök lagom fint (!) och stek i olja med ca ½ tsk timjan och med den pressade vitlöken, stek tills löken blivit genomskinlig, häll då på de krossade tomaterna och vatten + buljontärning. (Om man vill att soppan skall vara jämn kan man nu fixa till det med en mixerstav eller byta ut krossadetomater mot passerade) Smaka av med salt och peppar. Tillsätt ca 1 tsk timjan och ½ tsk rosmarin. Blanda ner grädden och häll på linserna och låt soppan småkoka minst 10 min (så att linserna blir mjuka)

Sedan är det bara att avnjuta med en bit bröd (Jag tog av mina ciabatta bröd) Och som topping htvlade jag lite permasanost!

Inga kommentarer: