fredag 5 december 2008

Pepparkaksdeg

Det står en deg och väntar på mig i kylskåpet, med andra ord: jag satte till en pepparkaksdeg igår kväll och idag skall det bakas pepparkakshus.

En halv sats:

2 dl brunfarin eller socker
1 ½ dl sirap
75 g smör/margarin
1 msk kanel
3/4 msk ingefära
2 dl mjölk
3/4 msk bikarbonat
ca 10 dl mjöl

(min kokbok lurade nog mig eftersom den inte tog upp att det skulle vara malda nejlikor i smeten tillsätt om du vill 3/4 msk mald kryddnejlika, jag tillsatte även lite mald kardemumma men det är valfritt)

Blanda farin/socker, sirap, margarin och kryddorna i en kastrull på låg värme tills det blivit en tunnflytande blandning.
Häll i mjölken och låt blandningen kallna något. Tillsätt bikarbonat och rör ner mjölet, smeten skall vara lite löst, räcker gott med 10 dl mjöl. Ställ in kastrullen i kylen tills dagen efter. Sedan är det bara att baka.


Inga kommentarer: