söndag 15 februari 2009

Alla hjärtans dags fint.

Efter inspiration från Linneas skafferi bjöd jag mina två valentiner F och S på hjärtbakelser dagen till ära. Enkelt att knåpa ihop och jag tycker att det ser proffsigt ut.

Det går givetvis att variera i det oändliga men jag använde mig av:
1 ark smördeg
½ dl grädde
½ dl frusna jordgubbar
4-6 st basilikablad
2 tsk florsocker
ett klämm på citronen

Ta upp den frusna smördegen för att låta den tina 20 minuter. Värm under tiden på de frusna jordgubbarna, blanda ner de hackade basilikabladen, ett klämm på citronen (svårt att veta hur mycket som kommer, men man får helt enkelt smaka av) samt florsockret. Koka upp, stäng sedan av plattan och låt eftervärma ca 3-5 minuter, mosa jordgubbarna något med en gaffel. Låt svalna.
Kavla ut degen något när den tinat färdigt, tryck ut hjärtan med hjälp av en pepparkaksform, det behövs två hjärtan per bakelse. Grädda i ugnen enligt förpackningens anvisningar.
Vispa grädden. Lägg en del av jordgubbsblandningen på "botten" hjärtbiten, klicka på grädde, lägg på locket. Ringla lite av blandningen runt hjärtat samt lite ovanpå. Skita över lite florsocker. Njut.




Inga kommentarer: