söndag 17 januari 2010

Att steka upp något.

Maja: Vad skall vi äta ikväll Lisa?
Lisa: Jag vet inte.
Maja: Vi har ärtsoppa.
Lisa: På en lördag? Nej, det är jag inte sugen på.
Julia: Men ni kan väl bara steka upp något?
Maja: Vadå steka upp något?

Jag brukar "steka upp något" när jag tappar lusten att gå och handla ingredienser som måste vara med i en maträtt. Jag tar det jag hittar i kylskåpet, frysen eller skafferiet och steker till det. Brukar ofta gå vägen även om jag ibland gjort mindre lyckade kombinationer.

Igår stekte jag upp:

Selleri
Lök
Champinjoner
Kyckling
Färsk ingefära

Hällde på lite matlagningsgrädde och tillsatte bladspenat och hackad blad persilja samt salt & peppar och timjan. Delade kokt lätt kokt brysselkål och blandade i sista minuterna. Sen var det bara att avnjuta att det blivit lite mer plats i kylskåpet samt att en god och enkel lunch passerat min mun.

Inga kommentarer: