torsdag 8 april 2010

Bröd till buffé och picknic

Jag har haft span på ett bröd ett tag nu och när mamma undrade om jag kunde bidra med något till påskbuffén kom jag att tänka på brödet men det visade sig då att jag glömt att spara sidan som favorit men efter många olika sökningar hittade jag tillslut samma bröd fast på en annan blogg. Ett bröd som passar bäst till buffé, picnic eller till en god sallad. Nästa gång jag bakar det tänker jag fylla det med oliver och parmesanost eller varför inte pesto och fetsost? Med andra ord kan fyllningen ändras efter behag.

50 g jäst
5 dl mjölk
1/2 dl olivolja
2 tsk salt
1 msk honung
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:3 msk rumsvarmt smör
200 g fetaost
1 msk torkad eller 1/2 msk färsk oregano
5-6 soltorkade tomater i olja
grovt salt, ex medelhavssalt.

Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken, rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honoung och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa under bakduk i 45 min. Sätt ugnet på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Platta eller kavla ut varje del till 1 cm tunn kaka, bred på smöret, smula över osten och strö över oregano. Grovhacka och strö över tomaterna. Rulla ihop, vrid om några varv och forma en krans. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Pensla med vatten och strö över grovt salt. Låt jäsa 20 min. Gör några snitt och grädda i nedre delen av ugnet i 5 min, sänk värmen till 200 grader och grädda i ytterligare 25 min. Låt bröden svalna under bakduk.



Inga kommentarer: