måndag 10 maj 2010

Chili

Min far är chilifantast, jag gillar min far och har ärvt en liten del av hans intresse. När han var nere och hälsade på senast fick jag några plantor som skulle förse mitt egna bruk av frukten. Jag får väl hoppas att de tar sig. Den lilla chiligubben köpte jag på loppis förra året för att jag skulle ge den till far men jag tyckte den var så fin att jag behöll den.

Jag bjöd över vännerna på chili con cane härrom dagen, den bästa, enklaste och billigaste maträtten att bjuda på samt att den är enkel att göra vegetarisk.

8-10 personer

1 purjolök
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 chili
3 burkar krossade tomater
ca 8 dl vatten
2 buljongtärningar
2 burkar svarta bönor
ca 2 dl torkad sojafärs
1-2 dl röda linser
paprika pulver
torkad och rostad chili
4-6 msk tomatpuré
3-4 "iskuber" med rödvin
3 morötter
salt och peppar(av mjöl till redning)



Skiva, hacka och stek 2 vitlöksklyftor, gul lök, chili och purjolök i olja tills löken blivit genomskinlig. Häll på krossade tomater, vatten börja med ca 6 dl, samt buljontärningar, paprikapulver, puré och rödvin. Låt puttra efter 10 minuter slängde jag i sojafärsen och lät det puttra i ca 20 minuter till, smakade av och krydda (ta de du känner saknas). Tillsätt morötter och linser och ev mer vatten om det börjar bli tjockt. Låt koka minst 10 minuter, smaka av igen mer vitlök? salt? peppar? chili? ta de som behövs. Om chilin är för lös så red den med lite mjöl och tillsätt till sist bönorna. Stäng av plattan och låt bara bönorna bli varma i såsen. Servera med grovt skivat fransbröd.


Chili från affären snart ett minne blott...


En av mina plantor


Och ytterligare en fast en annan sort.

Inga kommentarer: