söndag 13 februari 2011

Nudelsoppa med dumplings

Elsa tipsade om Sandra som lagde mat och gick på New Yorks gator, jag gillade tidigare inte hennes blogg men blev väldigt inspirerad av detta inlägg och bestämde mig för att bjuda hem vännerna på lite soppa. Men jag var inte riktigt nöjd med receptet så jag googlade vidare och kombinerade dem tills jag fick den soppa jag ville ha. Som tillbehör serverade jag hembakt tunnbröd med egengjorda groddar. En bra guide till hur du viker en dumpling hittar du här.

ca 8 personer

½ lök
3,5 liter vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
½ paket selleri
½ spetskålshuvud
1/4 vitkålshuvud
gräslök
1 paket ärtskidor
500g räkor
1 paket breda nudlar
300g tofu
knappt 1 msk sesamolja
1 msk soya
knappt 1 msk fisksås
2 cm färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
5-6 salladslökar
½ röd chili
10-15 cm purjolök
1 paket dumpling deg, 30 ark

I alla recept jag hittade innehöll dumplingen fläskfärs men eftersom merparten av dem jag skulle bjuda på mat inte äter kött bytte jag ut färs mot tofu.

Börja med att göra fyllningen till dumplingen. Finhacka vitlök, chili, 3 st salladslökar, ingefära, lite kål, gräslöken och ca 5 cm purjolök. Blanda mosad tofu med det finhackade, häll över sesamolja, soya och fisksås och låt stå kallt några timmar.

Jag hackade kål, purjolök, salladslök och selleri i ganska stora bitar samt delade ärtskidorna på mitten och lade dem i en skål, för att vara förberedd. Stek lök i lite matolja och slå sedan på vatten och buljongtärningar. Smaka av basen med ev mer salt och sesamolja. Om du vill koka din egen buljong har Clara ett bra recept här.

Ta sedan fram fyllningen och dumplingsarken, fördela fyllningen på arket, blöt kanten för att sedan trycka till runt om, gör samma sak på alla 30 arken. Koka upp vatten och släpp ner några dumplings i taget och låt dem koka 2-3 minuter. Ta upp dem och lägg dem på en blöt skärbräda.

Lägg nudlar i blöt (i kokande vatten ca 3-6 min), skala räkorna.

Tillsätt de hackade grönsakerna i buljongen och koka upp. Lägg sedan önskad mängd nudlar i botten på skålar, fördela räkorna och dumplings och toppa med buljong och grönsaker.



Servera med bröd och ät med pinnar.

Inga kommentarer: