söndag 6 februari 2011

Samosa

Längre tågresor och bussfärder innebar en hel del samosas, som är en typ av pirog som friteras så att skalet blir hårt. När jag gjorde det själv fick jag inte den ytan som jag var van vid, kanske för att jag använde endast ett lager av filodeg. Fyllningen nedan är den mest traditionella.

1 morot
3 medelstora potatisar
1 msk hackad koriander (alt persilja)
1 grön chili
1 lök
2 krm malen kanel
½ tsk gurkmeja
1½ tsk garam masala
1½ dl ärtor
½ citron
2 msk olja
2 tsk salt
1-2 dl vatten
1 pkt filodegsplattor

Skala och tärna morot och potatis i mindre bitar. Hacka koriander, chilin och löken. Stek löken och blanda i kanel, gurkmeja och garam masala. Lägg i potatis, morot, chilin och ärtorna och fräs i 5 min. Tillsätt vatten och koka tills potatisen är mjuk. Pressa i citronen och saltet och blanda om. Skär degplattorna till 20 x 12 cm plattor. Lägg 1 msk fyllning i ena kanten och vik varje platta diagonalt tre gånger (sicksack) till trekanter. Pressa ihop kanterna och limma ihop med lite vatten. Grädda varje sida på samosas i ugnen i 225 grader i ca. 5 min. Servera samosas som den är eller med yoghurt blandat med mynta och kummin.


(Innan knyttena kom in i ugnen.)

Inga kommentarer: