tisdag 10 maj 2011

Dumplings med lax och spenat

När jag var i McLeod Ganj i Indien, där Dalai Lama och exil tibetaner bor, åt jag ofta momos som var en tibetansk variant på dumplings. Ofta var de fyllda med spenat och vitlök men ibland även andra grönsaker, de doppades i chilisås och soya. Jag gillade de små knyttena väldigt mycket och hade deg över sedan förra gången jag gjorde dumplings. Därför bestämde jag mig för att försöka göra en variant på momosen som jag kom ihåg dem. Jag fick en ångkokare i trä av mina vänner när jag fyllde år och jag har längtat efter att använda den, idag fick jag den möjligheten.


20 dumplingspapper (köpte i en kinesiskt butik på möllan)
1 laxfilé, ca 100-125 g
3 frysta spenat knytten, tinade
1 vårlök
1 dl finhackad vitkål
1 stor vitlöksklyfta
2 cm ingefära
Färsk persilja
Risvinäger
Sesamolja
Rivet skal från lime
Fisksås

Hacka lax, vårlök, vitkål, ingefära och persilja. Blanda det finhackade med den tinade spenaten, pressad vitlök, vinäger, olja, limeskal och fisksås. Svårt att säga hur mycket av varje då det är en smaksak vad man gillar och inte gillar, testa dig fram. Låt blandningen stå och dra minst 30 minuter.


Fördela fyllningen på varje liten degplatta, det blir ca 2-3 tsk på varje. Om det blir för mycket fyllning är de svåra att stänga.


Fukta kanterna med vatten och tryck ihop hårt så att dumplingen stängs. Jag lade dem sedan på ett bakplåtspapper för att de inte skulle klistra fast på underlaget innan jag ångkokade dem.


Så här blev mina 20 knytten, man kan se att de i början (längst upp till vänster) inte är lika fina som de andra, det tar ett tag att komma in i tekniken.

Sedan penslade jag botten på min ångkokare med olja för att dumplingsen inte skulle fastna mot botten. Jag satte kokaren i en panna med vatten och började ångkoka. Vattnet behöver inte stormkoka, jag vred ner plattan till 3:an när det började koka. Sedan fick de stå och ångas i ca 10-12 minuter. Kanske att man kunde ha tagit dem tidigare men detta blev också bra.


Serverade dem som tillbehör till wook men de skulle lika gärna kunna varit en förrätt. Jag gillar skarpt att göra dumplings då innehållet kan varieras i det oändliga. Nästa gång skall jag testa att steka dem efter kokning. Skall bli spännande. Saknar dock en bra sås att doppa dem i. Någon som har förslag?

Inga kommentarer: