måndag 20 juni 2011

Halv sju hos mig

Det var min tur att bjuda på min meny för någon vecka sedan och jag var mycket nervös inför förrätten då grissidan inte så aptitlig ut när jag kokte den, typ helt grå. Det var lite krabbigt att ha den under press i kylen men jag kilade fast den och tror att det blev ganska bra. Jag kom på idén efter att ha ätit på plockepinn förra sommaren då en av mina rätter var just grissida med äppelmos. Jag har googlat runt och bestämde mig äntligen för detta recept och kan varmt rekommendera det. Var som sagt inte rädd för hur köttet ser ut efter kokningen och glazen med ketchup kan låta märklig men är gudomlig. Grisen gifter också sig väldigt bra med äpple.

För fyra personer

Grissida (görs ett dygn innan servering):
400g spädgrissida (utan svål men med fettrand)
1 msk kumminfrö
1 gullök, hackad
1 morot, hackad
3 l vatten
¾ dl salt
2 st lagerblad

Glace:
2 msk flytande honung
1 tsk kumminfrö
2 msk ketchup – alla ingredienser blandas

Äpple kompott:
1 dl äpplemos
1 st röttäpple, fintärnat - alla ingredienser blandas

Garnetyr:
Färsk timjan
Mixsallad


Grissida:
Kok sidan med lök, morot, kummin, lagerblad och salt på låg värme i 2-3 timmar. Det ska gå lätt att sticka en skalkniv igenom köttet när det är klart. Lyft försiktigt upp grisen på ett fat med smörpapper på, sätt en jämn vikt ovanpå (ca 3-4 kg) och ställ allt i kylen, det tar många timmar för att det ska kallna och sätta sig.

Vid servering skärs grisen i 4x4 cm-bitar. Pensla på glacen och baka av i 160 grader tills den är knaprig (ca 40 min). Servera med en liten sallad, äpplekompotten och en timjankvist.


Inga kommentarer: