lördag 27 augusti 2011

Bönor

På lotten kryllar det av bönor som bara väntar på att bli skördade. För en månad sedan plockades bondbönorna av och förväldes för att läggas i frysen så att lyckan kan vara längre. Ärtskidorna är för länge sedan uppätna och plantorna håller på att ge upp. Kvar är rosenbönorna som var roliga att odla då de växte snabbt, hade fina röda blommor samt att de nu finns mängder med skidor redo att plockas. De är vackert rosa när de plockas ur sin skida men när de kokas försvinner färgen och blir dov lila. Det skalet skall sedan bort och kvar återstår en grön liten böna. Mitt favorit sätt är att koka bönorna i lättsaltat vatten någon minut. Sedan trycker jag ur dem från sitt skal och ringlar lite olivolja och avslutar med lite flingsalt. Bästa snacket!




4 kommentarer:

Martin sa...

ser väldigt spännande ut. Jag skulle vilja testa.
De ser goda ut!

Jag googlade rosenbönor men hittade ingenstans att beställa dem. Vet du möjligtvis något sådant ställe där jag kann få tag på sådan, på nätet (gärna från Sverige) eller någon butik i malmöområdet?

Mvh Martin

Julia sa...

Hej, jag skall kolla var ifrån vi brukar beställa kan inte komma på det just nu, men återkommer.

Martin sa...

Tack!

Julia sa...

Där vi beställde dem från som jag än en gång tappat namnet på hittar jag dem inte. Men jag vet att jag någon annan gång köpt på ica eller liknande i början av frö säsongen. Hoppas mitt sena svar kan hjälpa dig tills nästa år.