lördag 15 oktober 2011

Tema: Rotfrukt



Dagens recept på temat rotfrukt blir en rotfruktsgryta som för tankarna till Indien. Jag lade till lite ingredienser som jag tyckte fattades i receptet. Jag hittade receptet i min loppisfynd kokbok som är en samling recept från allt om mat. Jag kommer göra denna gryta igen!

4 personer

kålrot 300-400g
ca 2st sötpotatis ca 400 g
4 potatisar, 300 g
1 paprika
3-4 tomater
2 tsk hel kummin
1 tsk mald koriander
1 tsk spiskummin
(1 vitlöksklyfta)
1 gul lök
4 msk rapsolja
3-4 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
salt och peppar
2 tsk garam masala

Skala och skär kålrot, morot och potatis i bitar. Kärna ut och tärna paprikan. Skär tomaterna i klyftor. Fräs kummin, koriande och spiskummin i en gryta. Jag tillsatte efter en stund en hackad vitlöksklyfta samt finhackad lök. Tillsätt sedan rotfrukterna och fräs ca 5 minuter och rör om då och då. Tillsätt paprikan och fräs i 3 minuter till. Blanda i tomater och vatten. Koka under lock ca 15-20 minuter eller tills att rotfruktena börjar mjukna. Häll på matlagningsgrädde och smaka av med salt, peppar och garam masala. Låt koka ihop en liten stund så att du blir nöjd med smaken. Servera med hackad persilja och en klick yoghurt.





Inga kommentarer: