söndag 27 november 2011

Vegetariskabullar

Fick tips på att man kunde köpa vegfärs som skulle bete sig som köttfärs men jag köpte fel och trodde att min vän menade sojafärs och den var lätt färdigkryddad och jag gillade inte smaken. Jag testade att göra bullar på färsen och provade mig fram till hur man skulle få dem att hålla ihop. Detta är typ som jag gjorde:


Vegfärs gjord på sojabönor ca 150 g
1 burk kikärtor
2 ägg
ströbröd
potatismjöl
1 chili
1 pressad vitlök
1 schalottenlök, finhackad
Salt
Peppar
Spiskummin
Sesamfrön
Solrosfrön
En skvätt teriyaki sås

Låt färsen tina, blanda med mosade kikärter. Jag mosar dem med en potatisstomp. Tillsätt ägg, lök, finhackad chili och kryddor. Blanda ihop. Nu kommer kruxet, jag vet inte hur mycket potatismjöl jag använde men vet av erfarenhet att för mycket potatismjöl gör att det blir torrt och mindre goda bullar. Testa dig fram. Jag brukar "pudra över" lite och blandar och sedan gör jag det en gång till. Provstek om du är osäker. För att få en annan konsistens blanda jag även i en näve solrosfrön och lite sesamfrön + lite ströbröd. Kryddorna kan bytas ut mot egna önskemål och beroende på vilka tillbehör du vill ha till. Testa att göra med en asiatiskstil och tillsätt fisksås och sesamolja och kanske lite färsk koriander.

Forma bullarna och stek i smör och olja. Stek på medelvärna och vän bullarna om efter att de fått den yta du önskar. Servera med bulgursallad eller potatismos.




Inga kommentarer: